Cases

Cases

Zie volledige lijstĀ  Linkedin / roy vinke

Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050

In opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid was Roy Vinke voor de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050 woordvoerder en senior communicatieadviseur. Deze commissie onderzocht de impact van bevolkingsveranderingen zoals vergrijzing en migratie op de samenleving. Voor de staatscommissie organiseerde Roy diverse dialogen, conferenties en werkbezoeken. Hij was verantwoordelijk voor de corporate communicatie en realisatie van het unieke boekontwerp van het rapport. Het rapport werd overhandigd aan het kabinet en Tweede Kamer tijdens een grote persconferentie op 15 januari 2024 in Nieuwspoort. Dit culmineerde in veel televisieaandacht en meer dan 200 verschenen artikelen in vrijwel alle nationale dag- en weekbladen.

Taskforce Onze hulpverleners veilig

Als woordvoerder en senior communicatieadviseur voor de Taskforce Onze Hulpverleners Veilig, in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, pakte Roy Vinke op communicatie gebied het groeiende probleem van agressie tegen hulpverleners aan. Hij ontwikkelde een krachtige mediastrategie en communicatieplan om aandacht te vragen en oplossingen te bieden voor de veiligheid van hulpverleners, waardoor de basis werd gelegd voor langdurige verbeteringen. De woordvoering vond plaats tijdens de coronapandemie en soms heftige coronaprotesten. Gedurende een aantal maanden was de Taskforce bijna dagelijks onderdeel van het nieuws.

Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden

Als woordvoerder en programmamanager was Roy Vinke betrokken bij het Adviescollege Dialoog Slavernijverleden, ingesteld door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 1 juli 2020. Dit onafhankelijke college had de belangrijke taak om een landelijke dialoog te faciliteren over het Nederlandse slavernijverleden en de impact ervan op onze hedendaagse samenleving. De dialogen, gehouden in 2021, strekten zich uit over het Nederlandse en Caribische deel van het Koninkrijk, om zo een breed en inclusief gesprek te stimuleren. In het rapport werd aanbevolen om publieke excuses te maken, een advies dat uiteindelijk zowel door de minister-president namens het kabinet als door de Koning indrukwekkend werd opgevolgd in respectievelijk 2022 en 2023.

Internationale Aidsconferentie 2018

Als programmamanager voor de gemeente voor was Roy Vinke eindverantwoordelijk voor een succesvolle integratie van dit internationale evenement in stad Amsterdam. De Internationale Aidsconferentie is een van de grootste gezondheids- en mensenrechtenconferenties ter wereld. Roy Vinke was verantwoordelijk voor beleid, budget en de (city)marketing. Hij faciliteerde een sterk cultureel programma, effectieve educatiecampagnes en belangrijke internationale samenwerkingen. Onder meer de opzet van stedelijk cultureel programma (i.s.m. met o.a. De Balie, Rijksmuseum, Amsterdam Museum, Stedelijk Museum Amsterdam en Stadsarchief) diverse educatie & voorlichting campagnes en internationale samenwerking. Nauwe samenwerking met BuZa, IAS, Aidsfonds, Amsterdam Partners, nationale en internationale belangenorganisaties op gebied van gezondheid en mensenrechten.

NewYork400 / I Do. I Amsterdam

Roy Vinke was een van de creatieve breinen achter de campagne I Do. I Amsterdam, ter ere van 400 jaar betrekkingen tussen New York en Amsterdam. Als baanbrekend voorbeeld van citymarketing, toonde deze campagne de kracht van innovatieve communicatie om historische banden te vieren en tegelijkertijd de aantrekkelijkheid van Amsterdam wereldwijd te versterken.

Amsterdam Gay Capital / Citymarketing

Als de projectleider van het Amsterdam Gay Capital-programma (gemeente Amsterdam, Economische Zaken, speelde Roy Vinke een cruciale rol in de herleving van de Amsterdamse gayscene van 2009 tot 2015. In een periode waarin de scene worstelde met sluitende locaties en een toenemend aantal geweldsdelicten, zette Roy zich in om Amsterdam te herpositioneren als een vooraanstaande bestemming voor LGBT+ toerisme. Door intensieve samenwerking met ondernemers, de overheid, en diverse partijen, wist hij niet alleen de lokale gayscene nieuw leven in te blazen, maar ook Amsterdam’s internationale reputatie als stad van acceptatie en tolerantie te versterken. Zijn inspanningen omvatten het leiden van een delegatie naar Berlijn en het mede-organiseren van een baanbrekende campagne met de Nederlandse ambassade tijdens de Gay Pride. Het programma resulteerde in nieuwe ondernemersverenigingen, de samenwerking tussen meer dan 100 ondernemers, en het ontstaan van grote, terugkerende evenementen zoals Milkshake, waardoor Amsterdam zich opnieuw vestigde als een toonaangevende LGBT+ bestemming wereldwijd.